https://shahrvaeghtesad.ir

اخبار شهرداریهاآشنایی با جاذبه های گردشگری شهر کرج، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرج
شناسه خبر :2504
یکشنبه, 3 ژانویه 2021
1146 بازدید
پ

شهر کرج به عنوان یکی از شهرهایی است که همواره مورد توجه افراد به خصوص مهاجران برای کار و زندگی بوده و هست. این شهر به عنوان یکی از شهرهای نسبتا قدیمی در اطراف تهران واقع شده است


شهر کرج به عنوان یکی از شهرهایی است که همواره مورد توجه افراد به خصوص مهاجران برای کار و زندگی بوده و هست. این شهر به عنوان یکی از شهرهای نسبتا قدیمی در اطراف تهران واقع شده است. افرادی که قصد سفر به شهر کرج را دارند، باید سعی کنند اطلاعات خوبی در مورد این شهر و شهرک های اطراف آن داشته باشند. اطلاعاتی که در مورد شهر کرج وجود دارد همواره توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

شاید برای بسیاری از افراد جاذبه های گردشگری، خوردنی ‌ها، سوغاتی ها و محل های اقامتی کرج نا آشنا باشند و دوست داشته باشند تا بدانند که این شهر چگونه است تا در سفر خود بتوانند بهترین خاطرات را داشته باشند.

نام کرج چگونه کرج شده است؟
نظریه ای وجود دارد که نام کرج از کوه رج اقتباس شده و این نام به معنای جایی می باشد که یک ردیف از کوه در آن وجود دارد. لازم به ذکر است در دیگر نظریه ها واژه کاوک و یا کاواک به معنی یک جای میان تهی می باشد و به دلیل اینکه کرج در میان کوه های زیادی قرار گرفته است نام آن را کرج نامیده اند. لازم به ذکر است که نظریه های مختلف دیگری وجود دارد که می گوید این نام از اکراج آمده است که به معنای بانگ و فریاد است. دلیل این نظریه این است که در گذشته تپه های آتشگاه، قلعه دختر، اشتهارد و کلاک جایی برای خبر رسانی و دیده ‌بانی بوده اند و در آن آتش می افروختند. در هر حال امروزه نام این شهر به عنوان کرج معرفی شده و بسیاری از افراد در آن زندگی می کنند.

 تاریخچه شهر کرج:

کرج مدتی جزء مازندران و زمانی بخشی از ری بوده ‌است و گاهی از روستاهای طالقان یا شهرستانک محسوب می‌شده ‌است. تا پیش از حمله مغول رفت و آمد کاروان‌ها بیشتر از راهی بوده که از طریق سگزآباد و شهریار به ری می‌رفته است. از این دوره به بعد راه قزوین – کرج – ری اهمیت بیشتری یافت ولی اهمیت کرج در دوره صفوی به دلیل قرار گرفتن بر سر راه قزوین به تهران و تبریز بیشتر شده و کاروانسراها، پلها و قلعه‌های ایجاد شده در حاشیه این جاده به آن هویت بخشیده‌است.

مقدسی در سده چهارم هجری قمری از کرج به عنوان یکی از روستاهای ری نام برده‌است.در آغاز سده هفتم هجری قمری یاقوت حموی نیز کرج را تابع ری دانسته‌است.

حمدالله مستوفی در سده هشتم هجری قمری کن و کرج را از ولایات تابع طالقان برشمرده و در ذکر رودخانه‌های عراق عجم از کوهرود نام می‌برد که ویژگی‌های آن به طور دقیق قابل تطبیق بر روی رودخانه کرج است.

در سده‌های میانه اسلام و پس از آن به ویژه در عهد آخرین پادشاهان صفوی که تهران مقر حکومتی دربار می‌شود، مسیر قزوین – کرج – تهران مورد توجه قرار می‌گیرد و به احتمال فراوان کاروانسرای صفوی کرج قابل انتساب به همین دوره‌ است.

دوره قاجاریه به ویژه عصر فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه کرج به علت همجواری با پایتخت و قرار گرفتن بر سر راه ارتباطی سلطانیه و تبریز مورد توجه سلیمان میرزا قرار گرفت و کاخ سلیمانیه را در انجا ساخت. در همین دوران سپاهیان زیادی از منطقه عبور کرده و یادداشتهایی از خود بر جای نهاده‌اند. در این دوره کرج به عنوان قسمتی از راه اصلی تهران-قزوین شناخته می‌شد.در بیشتر سفرنامه‌های غربی و فارسی به گستردگی از این مکان یاد نشده است.

امروزه بعضی از افراد فکر می‌ کنند که یک شهر نوپا است اما چیزی که وجود دارد این است که با توجه به اسناد و مدارک تاریخی این شهر به عنوان یکی از شهرهای باستانی محسوب می‌ شده است. از نمونه‌ های آثار تاریخی آن باید قلعه شاه دژ، قلعه کلاک، قلعه دختر و سایر بقایای جا مانده از تاریخ و تمدن ایرانی را اشاره کرد. در کل می ‌توان گفت که این شهر به عنوان یکی از شهرهای تاریخی محسوب می‌ شود و تا پیش از سال ۸۹ به عنوان یک شهر وابسته به تهران محسوب می گردید. اما در سال ۸۹ به عنوان مرکز استان البرز معرفی شد و امروزه یکی از شهرهای بزرگ و پرطرفدار ایران برای کار و مهاجرت محسوب می شود.

کرج قدیم
کرج قدیم

 
بررسی مردمان کرج:
سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌ آید این است که اصالت مردم کرج به چه صورت می باشد و جمعیت شهری این شهر چگونه است؟ در این مورد می توان گفت که امروزه ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ نفر جمعیت در شهر کرج زندگی می کنند و از این حیث به عنوان یکی از پرجمعیت ‌ترین شهرهای کشور می باشد. اگر بخواهیم اصالت در این شهر را مورد بررسی قرار دهیم، می ‌توان گفت که از تمام قومیت ‌ها و جای جای ایران در این شهر موجود می باشند. کرج ایران کوچک در میان عوام نام گذاری می شود.

چیزی در حدود ۳۰ درصد از مردمان شهر کرج را آذری‌ ها، ۵۳ درصد از آنها را فارس ها و باقی مانده آن را، قومیت های کرد، شمالی، عرب، لر و دیگر قومیت های مختلف شکل داده‌ اند. با توجه به اینکه این شهر جای بسیار مناسبی برای کار و مهاجرت محسوب می شود و در نزدیکی های پایتخت یعنی تهران قرار گرفته است، بسیاری از افراد سالانه به این شهر سفر می نمایند. می توان گفت که اصیل ترین مردمان این شهر همان فارس ها می باشند که ۵۳ درصد از این شهر را شکل داده اند.

لباس محلی کرج
بافت مردمی کرج

 
رسومات مختلف در شهر کرج:
افرادی که قصد بازدید از شهر کرج را دارند، باید توجه داشته باشند که رسومات مختلفی در این شهر وجود دارد. بعضی از افراد فکر می ‌کنند به دلیل اینکه جمعیت کثیری از جمعیت موجود کرج را مهاجران تشکیل داده اند، رسوم آن  تحریف و از بین رفته است. در این باره می ‌توان گفت رسوم مختلف مردم کرج را در سفر به شهر کرج می توانید مشاهده نمایید. از این رو می ‌توان به پختن سمنو، شال اندازی، انگشتر بازی، سبزه سبز کردن، نی زدن، فال حافظ و بسیاری دیگر از چیزها اشاره کرد. گویشی که مردم در این شهر دارند، ممکن است برای بسیاری از افراد نامشخص باشد. معمولا گویش افراد کرجی طالقانی یا تاتی می باشد که البته امروزه اکثر آنها به زبان فارسی صحبت می نمایند.

بازیهای محلی کرج
رسومات مردم کرج

 
سوغاتی های معروف شهر کرج:
افرادی که قصد سفر به شهر کرج را دارند، دوست دارند تا با سوغاتی های معروف این شهر آشنایی پیدا کنند و با توجه به نیاز خود آنها را خریداری نمایند. سوغاتی های مختلفی  و در طبقه بندی های متفاوتی در شهر کرج وجود دارد که افراد در سفر به آن می‌ توانند آنها را خریداری نمایند. از سوغاتی های معروف باید به سوغاتی‌ های مثل خرمالو، ازگیل، توت، انگور، سنجد، آلوی برغان و شیرینی توتک اشاره کرد.

این دسته از سوغاتی ها سوغاتی های خوراکی شهر کرج می باشند. اما از صنایع دستی که در این شهر وجود دارد و افراد می ‌توانند با خرید آنها به عنوان سوغات به شهر خود ببرند، می ‌توان به گلیم، شیشه و بلور، سفال و مجسمه اشاره کرد. لازم به ذکر است محیط های مختلفی برای تولید و تهیه این سوغاتی ها در شهر کرج موجود می باشند و افراد می ‌توانند در شهر کرج به این مکان ها مراجعه کرده و آنها را خریداری کرده و با خود به همراه ببرند.

سوغات کرج
سوغات شهر کرج


در سفر به شهر کرج چه غذاهایی بخوریم؟
یکی دیگر از سوال هایی که برای افراد در مورد شهر کرج پیش می آید این است که چه غذاهایی به عنوان غذاهای محلی کرج محسوب می ‌شود و افراد می ‌توانند با توجه به نیاز خود نسبت به خرید این غذاها اقدام نمایند. در این مورد می توان گفت از قدیم الایام غذاهای مختلفی در این شهر موجود بوده اند که افراد می توانند با خرید آنها وعده های غذایی خود را در شهر کرج تامین نمایند. در مورد این غذاها می ‌‌توان به والک پلو، آش جو، دیزی، ترشی آش، لوبیا پلو، حلیم، دمپختک و پلاترسره اشاره کرد.

گفتنی است شما می توانید با مراجعه به رستوران ‌های مختلف سنتی و مدرن این غذاها را تهیه کرده و در سفر به شهر کرج میل نمایید. لازم به ذکر است که این غذاها ممکن است در بعضی از شهرهای دیگر هم موجود باشند که این نشان دهنده این است که افراد با سفر خود به این شهر و مهاجرتی که داشته اند این غذا را در لیست غذاهای محلی کرج گنجانده اند.

غذاهای شهر کرج
غذاهای شهر کرج


اقامتگاه ها در شهر کرج:
سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که افراد متقاضی سفر به کرج می توانند در اقامتگاه های مختلف که از کیفیت بالایی برخوردار باشند استفاده نمایند یا خیر؟ در این مورد می توان گفت که در شهر کرج به عنوان یکی از شهرهای گردشگری هتل ها و محل های اقامتی مختلفی موجود می باشد که افراد می ‌توانند با توجه به نیاز خود در این اقامتگاه‌ها اقامت خود را انجام دهند.

از این هتل ها و محل های اقامتی می توان به هتل یک ستاره امیرکبیر، دو ستاره سامان، سه ستاره مرمر، هتل گاجره، هتل دیزین، هتل ستاره آبی، هتل ساحل، هتل عزیز و نگار و بسیاری دیگر از هتل های مختلف اشاره داشت. لازم به ذکر است در این شهر مسافرخانه ها و بسیاری دیگر از مکان های اقامتی موجود می باشند که افراد می توانند در آن اقامت خود را داشته باشند و با توجه به نیاز و بودجه خود یکی از آنها را انتخاب نمایند.

میراث فرهنگی کرج
اقامتگاه های بوم گردی شهر کرج

 
بررسی مراکز خرید در شهر کرج؟
افرادی که قصد سفر به شهر کرج را دارند، می توانند در سفر به این شهر از مراکز خرید بسیار مناسبی که وجود دارد بازدید به عمل آورده و نسبت به خرید خود اقدام نمایند. گفتنی است از مراکز خرید این شهر که می ‌توان از آنها بازدید کرد و نسبت به خرید از آنها اقدام نمود، باید به مراکز خریدی چون ایران زمین، یادمان، مجموعه زندگی، مرکز خرید مهرشهر، برج میلاد کرج، مهستان و بسیاری دیگر از پاساژهای مختلفی همچون گلستان، چچلاس، گوهر و نیز چندین فروشگاه‌ های مختلف که در سطح شهر موجود می باشند اشاره کرد.

توصیه ما این است که با توجه به نوع خریدی که دارید یکی از این مراکز خرید را با توجه به توصیه های دوستان و آشنایان خود مورد بررسی قرار داده و نسبت به خرید از آنها اقدام نمایید.

مراکز خرید کرج
مراکز خرید کرج

رستوران های کرج:
در متون بالا غذاها و خوراکی‌ های مختلفی که در شهر کرج موجود می باشند را مورد بررسی قرار دادیم. اما افرادی که قصد خورد و خوراک در شهر کرج را دارند، می توانند با مراجعه به رستوران های کوچک و بزرگی که در این شهر وجود دارند، نسبت به تامین های غذایی خود اقدام نماید.افراد در شهر کرج می توانند از رستوران های مختلفی چون رستوران ارکیده، رستوران میرزائی که در نزدیک های سد کرج واقع شده است، باغ رستوران وینه و بسیاری دیگر از رستوران ها استفاده نمایند. هر کدام از این رستوران ها دارای غذاهای مختلفی می باشند. بعضی از رستوران ها به صورت سنتی عمل کرده و غذاهای سنتی را به افراد می دهند و بعضی دیگر با غذاهای مدرن میزبان بسیاری از افراد هستند. لذا در شهر کرج بهتر است تا با انتخاب بهترین رستوران ها، بهترین غذاها را میل نمایید.

رستوران های کرج
رستوران های شهر کرج


بررسی جاذبه های گردشگری کرج:
بعضی از افراد تصور می کنند که شهر کرج به عنوان یکی از شهرهای صنعتی که بیشتر برای درآمدزایی به آن سفر می ‌کنند از جاذبه ‌های گردشگری خالی می باشد. اما در این مورد باید گفت که شهر کرج به عنوان یکی از شهرهای گردشگری بسیار خوب محسوب می ‌شود.

جاذبه های گردشگری مختلفی در این شهر وجود دارد که اگر بخواهیم به بخشی از آنها اشاره کنیم باید به جاده چالوس، سد امیرکبیر، آبشار چاران، آبشار هفت چشمه، آبشار نوژیان، آبشار نشترود، آبشار کندر، پیست اسکی دیزین، غار یخ مراد، باغ لاله گچسر، روستای برغان، روستای آتشگاه، طالقان، روستای قدیمی کردان، کاخ مروارید، کاخ سلیمانیه، پل شاه عباسی، کاروانسرای شاه عباسی، دهکده ورزشی چهارباغ، باغ پرندگان چهارباغ، باغ فاتح، پارک تنیس، باغ گل ها، بام کرج، پارک ایران زمین، امامزاده طاهر، تا بازینو، دهکده آبی پارس و بسیاری دیگر از جاذبه ‌های گردشگری این شهر اشاره کرد.

این جاذبه ‌های گردشگری نشان دهنده این هستند که این شهر دارای زیبایی ‌های خاص خود می باشد و می تواند جایی برای گردشگری افراد محسوب شود. در ادامه قصد داریم دو نمونه از مهمترین و معروف‌ ترین جاذبه های گردشگری این شهر که شامل جاده چالوس و سد امیرکبیر هستند را برای افراد مورد بررسی قرار دهیم.

شهر کرج
جاذبه های گردشگری شهر کرج

 
جاده چالوس:
بدون شک بهترین و زیباترین جاده ایران که از لحاظ گردشگری خود به عنوان یک جاذبه ها محسوب می شود، جاده چالوس می باشد. این جاده در نزدیکی های شهر کرج تا چالوس که به استان مازندران متصل می گردد، می باشد.

این جاده بسیار دیدنی است و آبشارها و درخت های بسیار زیبای آن با ابرهای متراکم در زمان های بارش توانسته است بسیاری از افراد را به سمت خود جذب نمایند تا برای سفر به شمال از این جاده استفاده نمایند. گفتنی است این جاده بسیار باریک است اما علیرغم باریک بودن و گاها خطرناک بودن آن بسیاری از افراد این راه را برای سفر به مازندران انتخاب می نمایند. در راه این جاده خوراکی های مختلفی موجود می باشد و افراد می ‌توانند از آنها برای خود خریداری نمایند.

جاده چالوس
جاده چالوس از مبدا شهر کرج

سد امیر کبیر:
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر کرج، سد امیرکبیر می باشد. این سد چند منظوره دارای زیبایی های بسیار زیادی می باشد و در کنار این زیبایی ها، افراد می‌ توانند در آن به صید ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز بپردازند. گفتنی است افراد می‌ توانند در این جاذبه گردشگری به قایق سواری و یا جت اسکی بپردازند و از زیبایی های این منطقه استفاده کنند. توصیه می شود حتما در سفرهای خود به شهر کرج این جاذبه را بازدید کنید.

سد کرج
سد امیر کبیر (سد کرج)

 

مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر کرج

شهر کرج هم به عنوان یک شهر گردشگری و هم به عنوان یک شهر صنعتی برای کار و درآمد و شهر سکونتگاهی می باشد. شهرداری کرج در دهه سال ۱۳۳۰ تأسیس شد ، این سازمان در ابتدا سازمانی بسیار کوچک با وظایف و اختیارات محدود بود . به موازات گسترش شهر کرج ، سازمان شهرداری نیز در چارچوب مقررات قانونی گسترش یافت. شهرداری کرج دارای ۱۰ منطقه شهری و ۱۱ سازمان وابسته دارد که هم اینک آقای علی اصغر کمالی زاده شهردار وقت کرج می باشد.

علی اصغر کمالی زاده
شهردار کرج

کمالی زاده پیش از این پست سرپرستی شهرداری کرج، معاونت عمرانی و معاونت خدمات شهری شهرداری کرج را بر عهده داشته است. بعد از استعفای اصغر نصیری در ۲۷ فروردین ۹۷، شهرداری کرج با سرپرستی احمدی نژاد و سپس کمالی زاده اداره شده بود و در نهایت آقای کمالی زاده با ۱۳ رای قاطع اعضای شورای اسلامی شهر کرج به عنوان دهمین شهردار کرج انتخاب شدند.

اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کرج به شرح ذیل می باشند:

۱ – آقای عباس زارع
۲ – آقای محمدحسین خلیلی اردکانی
۳ – آقای مهدی حاجی قاسمی
۴ – آقای منصور وحیدی
۵ – آقای غدیر مهدوی کلیشمی
۶ –  آقای احد رسولی
۷ – آقای اکبر سلیم نژاد (رئیس شورا)
۸ – آقای حسین محمدی
۹ – خانم سارا دشت گرد
۱۰-  آقای محمد نبیونی
۱۱ –  خانم فریده بزنی
۱۲ – آقای رحیم خستو
۱۳ – آقای فرج‌اله ایلیات

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE