https://shahrvaeghtesad.ir

اخبار اقتصادیبر اساس گزارش بانک مرکزی: مانده سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها بیش از ۳۵ درصد افزایش یافت
شناسه خبر :3097
یکشنبه, 30 اکتبر 2022
293 بازدید
پ

در پایان تابستان امسال، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۶۳۴۹۱.۴ هزار میلیارد ریال رسید.


به گزارش ایبِنا؛ مانده کل سپرده ها در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۳۴۹۱٫۴ هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۶۵۲٫۸ هزار میلیارد ریال ( ۳۵.۶ درصد)  و نسبت به پایان سال قبل معادل ۸۱۷۷٫۱ هزار میلیارد و (۱۴٫۸ درصد) افزایش نشان می‌دهد. بر اساس گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری، بیشترین مبلغ سپرده مربوط به استان تهران با مانده ۳۳۷۶۵٫۳ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۷۷ هزار میلیارد ریال است.

همچنین مانده کل تسهیلات بالغ بر ۴۶۴۲۵٫۱ هزار میلیارد ریال است که نسبت به  مقطع مشابه سال قبل ۱۱۸۷۱ هزار میلیارد ریال (۳۴٫۴ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۵۰۰۷٫۱ هزار میلیارد ریال (۱۲٫۱ درصد) افزایش داشته است.

 بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۷۷۰۲٫۲ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۷۶٫۱ هزار میلیارد ریال است.

1

 شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده ها بعد از کسر استفاده قانونی ۸۱٫۴ درصد است که در پایان این ماه نسبت به مقطع مشابه سال قبل  0.4 واحد درصد و نسبت به پایان سال قبل ۱٫۸ درصد کاهش یافته است.

 نسبت  مذکور در استان تهران ۹۰٫۲ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد 112.2 درصد است.

 لازم به ذکر است یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت ها و موسسات تولیدی سایر استان ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری استان تهران انجام می شود. البته چنین امری به بزرگ شدن بیش از حد تهران به عنوان پایتخت منجر شده و به نوعی در عقب ماندگی سایر استانهای کشور بی تاثیر نبوده است.

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE