https://shahrvaeghtesad.ir

اقتصاد شهریبررسی بهره وری فضای سبز شهری با اقتصاد مقاومتی
شناسه خبر :1011
یکشنبه, 14 جولای 2019
1308 بازدید
پ

ظرفیت پذیرش برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در شهرداری‌ها بیش از هر مجموعه دیگری است، چرا که امکانات اجرایی و خدماتی این مجموعه، تاثیرگذاری مستقیم آن بر زندگی شهروندان، بودجه‌های قابل‌توجه و همچنین نوع خدمتگزاری آن، شهرداری‌ها را از دیگر مجموعه‌های اجرایی متمایز کرده است.


ظرفیت پذیرش برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در شهرداری‌ها بیش از هر مجموعه دیگری است، چرا که امکانات اجرایی و خدماتی این مجموعه، تاثیرگذاری مستقیم آن بر زندگی شهروندان، بودجه‌های قابل‌توجه و همچنین نوع خدمتگزاری آن، شهرداری‌ها را از دیگر مجموعه‌های اجرایی متمایز کرده است.

در این بین فضای سبز شهری با گستره وسیع خود از شاه کلیدهای مدیریت شهری جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است. هزینه های خرید نهاده جهت کاشت، آبیاری فضای سبز، سم پاشی ها و موارد متعددی که به طور ذاتی در بحث های مربوط به فضای سبز قابل توجه است.

به اعتقاد کارشناسان، در دوران اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی داخلی یک ضرورت جدی است. از یک طرف باید فعالیتهای تولیدی و بازرگانی و حتی نظام پولی و مالی کشور با نیازهای ناشی از اجرای اقتصاد مقاومتی و پیامدهای آن هماهنگ و هم‌خوان گردد و از طرفی باید اقتصاد کشور را متکی به توانمندی‌ها و ظرفیتهای داخلی نمود.

نیروی کار، منابع سرمایه ای، ابتکارات و خلاقیت ها، نگاه ها و نگرش ها و نظایر آن باید با الزامات اقتصاد مقاومتی هماهنگ گردند. در مسأله تولید باید نقش و اهمیت تأمین مواد اولیه، فناوری، تجهیزات و مسائلی نظیر مبادلات اقتصادی و سرمایه ای را مد نظر داشت و برای آنها برنامه ای تبیین کرد و تلاش نمود با بومی‌سازی برخی از آنها کشور را به سمت و سوی توسعه سوق داد.

شهرداری ها نیز با استناد به همین موضوع می توانند با خرید نهاده از تولید کنندگان داخلی و با حمایت از تولید بومی و به کار انداختن چرخه اقتصادی منطقه، نقش مهمی در توسعه فضای سبز شهری با استفاده از رویکرد اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

در اقتصاد مقاومتی رویکرد کشور و جامعه به سمت ایجاد نهضت استعدادیابی و ظرفیت یابی درونی و استفاده از فرصت های موجود ملی است. در این نهضت جایی برای تنبلی و رکود نیست. در وهله نخست نگاه ها همه به سمت بهره برداری و به کارگیری ظرفیت های درونی است.

نگاه و نگرش به اعتلای کشور و مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر هجوم های بیگانه و یا شرایط اضطراری با رویکرد فعال‌سازی استعدادهای ملی است. نگاه توأم با تلاش و همت مضاعف و جهادگونه با تکیه بر کار و سرمایه ایرانی و حمایت از تولید ملی و کاهش آلودگی های اقتصادی است.

با تکیه بر این دیدگاه و بکار گرفتن سیاست های اقتصاد مقاومتی، هزینه های خرید و نگهداری از فضای سبز در سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز تا ۳۰ درصد کاهش یافت. با برنامه ریزی های انجام یافته و اتخاذ تدابیر ویژه کارشناسی شده، هزینه کرد نگهداری و خرید نهاده برای توسعه فضای سبز تبریز طی سال ۹۵ نسبت به سال های گذشته تا ۳۰ درصد کاهش داشته است که این اقدام در پی کنترل خریدهای گل و گیاه، حذف اقدامات و موارد غیر ضروری، ایجاد سطح کافی از چمن کاری و…روی داده است.

همچنین در ادامه این اقدامات کلیات طرحی ابلاغ شده است که طی آن سطح چمن کاری در هر یک از مناطق شهرداری تبریز طی سال ۹۶ با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی همراه خواهد بود چرا که سطوح چمن کاری نیاز به آبیاری فراوانی دارند که این امر با توجه به وضعیت اقلیم منطقه که با کمبود آب و مشکلات ناشی از آن همراه است، همخوانی چندانی ندارد.

بر این اساس شاهد کاهش ۵۰۰ هزار متر مربعی سطح چمن کاری در تبریز خواهیم بود که این اقدام ذخیره و صرفه جویی در مصرف آب را به همراه دارد. با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی سطح چمن کاری ها در هر یک از مناطق تبریز می توان آب مورد نیاز برای این کاشت ها را برای آبیاری درختان و فضاهای سبز مناطقی از تبریز که با مشکلات کم آبی مواجه هستند اختصاص داد.

شاید در وضعیت فعلی کشور، یکی از عمده راههای رهایی از بحران های اقتصادی ، تکیه بر رویکردهای اقتصاد مقاومتی از طریق اتخاذ تدابیر مورد نیاز در حوزه های مختلف باشد.

افزایش قابلیت ها و ظرفیت ها و توانمندی های داخل کشور و اتکا به آنها می تواند پایه های اقتصاد مقاومتی را مستحکم تر کند چرا که هدایت منابع و سرمایه های کشور به سمت صحیح و هماهنگ با اقتصاد مقاومتی باعث افزایش ظرفیت ها و توانمندی ها می گردد.

……………………

نگارنده: سحر فکردار

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE