https://shahrvaeghtesad.ir

اقتصاد شهریچرا رشد اقتصادی ساری منفی است؟ بررسی علل عقب ماندگی از زبان نماینده ساری و میاندورود
شناسه خبر :2558
سه‌شنبه, 5 ژانویه 2021
1128 بازدید
پ

ساری، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر استان مازندران، شهری در دل کوه و جنگل و مجاور با دریای خزر، با طبیعتی سرسبز، زیبا و دیدنی، که سبب شده است تا با چنین تنوع زیستی پذیرای گیاهان، جانوران و پرندگان مهاجر بسیاری باشد. وقتی قصد سفر کردن به شمال ایران می گیریم ناخودآگاه یاد لهجه شیرین […]


ساری، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر استان مازندران، شهری در دل کوه و جنگل و مجاور با دریای خزر، با طبیعتی سرسبز، زیبا و دیدنی، که سبب شده است تا با چنین تنوع زیستی پذیرای گیاهان، جانوران و پرندگان مهاجر بسیاری باشد. وقتی قصد سفر کردن به شمال ایران می گیریم ناخودآگاه یاد لهجه شیرین و دوست داشتنیِ مردمانی مهربان و مهمان نواز و زنانی کدبانو با غذاهای محلی لذیذشان می افتیم و این هاست که لذت سفر را دو چندان می کند و بخاطر همین است که سال ها جزء شهرهای برتر گردشگری ایران قرار می گیرد.

ساری مازندران

به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می شود و اکثرشان مسلمان و شیعه دوازده ‌امامی هستند، زبان محلی مردم ساری تا دوره صفوی زبان طبری (مازندرانی) بوده ولی در گذر زمان با زبان مازنی و فارسی جایگزین شده است. ساری یکی از شهرهای باستانی ایران است که با توجه به تحقیقات انجام شده، این شهر تاریخی، قدمتی بیش از شش هزار سال دارد. سارو، سارویه، ساراویتی، زادراکارتا از نام های ساری در گذشته بودند. ساری در ابتدای حکومت آقا محمد خان قاجار برای مدتی پایتخت ایران بود از این رو رونق گرفت و اولین شهری است که ساخت راه آهن سراسری در آن آغاز شده است.

ساری مازندران

ساری با ارتفاع ۵۴ متر از سطح دریا، دارای آب ‌وهوای معتدل خزری است، تابستان‌هایی معتدل و مرطوب و بخش‌های کوهستانی اش زمستان هایی نسبتاً سرد و خشک دارد، اما در مقایسه با سایر شهرهای مازندران آب‌ و هوای ملایم تری دارد تا زندگی کردن را برای ساکنین و گردشگران آسان تر نماید. این شهر با مساحتی در حدود ۱۲۵ کیلومتر مربع، طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۳۴۷،۴۰۲ نفر بوده و دارای تراکم شهری بالایی در حدود ۲۷۸۰ نفر در هر کیلومتر مربع است، از این رو که بیست و پنجمین شهر پرجمعیت ایران نیز به حساب می آید، نیازمند توجه بیشتری در زمینه مدیریت شهری می باشد.

اساس اقتصاد اين منطقه را كشاورزی، دامداری، صنايع دستی و ماهیگیری تشكيل می ‌دهد. ساری یکی از قطب‌های تولید برنج، فرآورده‌های دامی و مرکبات کشور است و با داشتن شرکت چوب و کاغذ مازندران، بزرگترین تولیدکننده کاغذ در خاورمیانه به حساب می آید.

ساری مازندران

به گزارش خبرگزاری ایلنا ،علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود  مجلس شورای اسلامی امروز پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان ساری گفت: به محض شکل‌گیری انقلاب اسلای فقهای بزرگ به فکر انتخاب نماینده مجلس افتادند در همان زمان به نوعی نقش مردم به عنوان ناظر در حاکمیت این مسؤولیت را به نمایندگان محول کردند.

وی افزود: ما قبول کردیم که این مسؤلیت سختی است، امروز ایران اسلامی نیازمند رعایت یک سری از شاخص‌ها است، اولین شاخص، وحدت است باید در راه بزرگان خود که خط قرمزهای زیادی را رعایت کردند تا نظام پابرجا باشد، با هرگونه مفاسد مبارزه کنیم‌.

نماینده مردم ساری و میاندورود  مجلس شورای اسلامی گفت: ما از بسیاری از آرمان‌ها عقبیم، بعضی وضعیت‌ها در حد و قواره کشور اسلامی نیست، رعایت شاخص‌های اقتصادی تأکید مقام رهبری است، تا زمانی که بین اقشار جامعه فاصله است چهره عدالت پررنگ نیست، رویکرد ما باید به سمت عدالت در همه حوزه ها باشد.

وی افزود: باید بپذیریم رشد اقتصادی نداشتیم، درصد بیکاری ما بالا است، باید در قالب تعامل جمعی به نتیجه برسیم، ارزیابی ما نشأت گرفته از امار و ارقام است، در شهرمان نرخ بیکاری ۱۰ درصد است و رشد اقتصادی ساری حتما منفی است.

بابایی کارنامی با بیان اینکه شاخص بهبود کسب و کار در کشور و استان منفی است، بخشی را دولت باید حل کند، درصد بیمه شدگان مراجعه کننده به مراکز درمانی پایین است و بیماران ما دغدعه هزینه‌های بیمارستانی را دارند افزود: این در شأن این مردم نیست،  این موارد ضعف است وضعیت بودجه در کشور خوب نیست.

علی بابایی کارنامی

بابایی کارنامی تأکید کرد: کشور ما دارای ظرفیت بالای مدیران و نیروهای توانمند است، در کشور هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم، در بازار سرمایه در بدترین شرایط کرونایی شاخص بورس ما ۳۸۰ درصد رشد داشت، ۱۲ میلیون میلیارد تومان در دولت دارایی داریم هیچ دولتی این دارایی را ندارد و  قرار است این دارایی به منابع پایدار تبدیل شود با این رویکرد ما وارد مجلس شدیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس ادامه داد: باید در همه حوزه‌ها حسن نیت داشته و شفاف عمل کنیم، ما دو نماینده به این نتیجه رسیدیم که کارهای مشترک انجام بدهیم، از اغاز دوران نمایندگی تاکنون ۱۲ نامه مشترک امضا کردیم که به نتیجه رسید.

وی به احداث جاده ارتباطی بین سنگ بن به لاجیم در شهر ساری اشاره کرد و گفت: درخواست به وزیر را به همراه آقای زارعی امضا کردیم و دستور وزیر را گرفتیم، خروجی خواهد داشت، در حوزه توریسم و گردشگری که ۵۵ درصد رشد اقتصادی استان ما ناشی از همین فعالیت‌ها است، باید بهتر عمل کنیم.

بابایی کارنامی افزود: جمعیت ثابت شهر ساری ۳ میلیون و ۶۰۹ هزار نفر است ولی جمعیت متغیر آن  ۷۲ میلیون نفر است، برنامه ریزی های ما باید بر اساس جمعیت متغیر باشد، مردم باید بپذیرند که درآمد از مسافران کسب می‌شود  ما میزبان مردم ۷۰ کشور جهان هستیم.

 نماینده مردم ساری و میاندورود یادآور شد: متأسفانه  در جاده‌های مواصلاتی از لحاظ استاندارد مشکل داریم، شأنیت مردم ما تردد در این جاده‌ها نیست باید تلاش شود، در حوزه‌های فرهنگی هم نیازمند توجه مدیران هستیم، ما کار مدیران را رصد خواهیم کرد و تذکر خواهیم داد.

بابایی گفت: بهترین نوع مدیریت استفاده بهینه از منابع در شاخص‌های مختلف است که باید کارهای جدیدی صورت بگیرد، کارخانه‌های بزرگ ساری و میاندورود زیرساخت‌های فراوانی دارند  طرح توسعه باید ایجاد کنیم،  کارخانه دخانیات استان تنها  ۷ درصد سیگار مصرفی مردم را تأمین میکند، توجه به ایجاد طرح توسعه در این کارخانه ضرورت دارد، 

شهرداری ساری

 وی اضافه کرد: مدیران شهرستانی و استانی مشکلات را جدی بگیرند، ما تا زنده هستیم در پای انقلاب خواهیم ماند‌، شهر و استان ما با پتانسل بالا در همه زمینه‌ها نیازمند طراحی برنامه‌هایی برای توسعه است.

بابایی کارنامی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بانوان در جامعه گفت: زنان جامعه در معیشت و اقتصاد خانواده نقش موثری دارند بهره گیری از این پتانسیل ها ما را به نقطه مطلوب می رساند.

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE