https://shahrvaeghtesad.ir

اقتصاد شهریسهم اقتصادی شهرها در توسعه اقتصاد شهری و ملی
شناسه خبر :1014
سه‌شنبه, 12 فوریه 2019
1152 بازدید
پ

امروز با توجه به رشد و توسعه مدیریت شهری بخش عمده ای از دانش اقتصاد شهری نیز متمرکز بر فعالیت های اقتصادی شهرداری هاست که از آن تعبیر به مالیه شهری می شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، اقتصاد شهری دانشی است که تلاش دارد شرایط اقتصادی را در یک جغرافیای محدود بسنجد. امروز با توجه به رشد و توسعه مدیریت شهری بخش عمده ای از دانش اقتصاد شهری نیز متمرکز بر فعالیت های اقتصادی شهرداری هاست که از آن تعبیر به مالیه شهری می شود. با این حال غیر از بخش های اقتصاد شهرداری ها، دانش اقتصاد شهری به بررسی موضوعاتی همچون مسکن، زمین، حمل و نقل و … می پردازد. ضمن آنکه باید در نظر داشت در سال های اخیر سهم و نقش شهرداری ها در حوزه اقتصادی به شدت افزایش پیدا کرده است. به نحوی که شهرها به مرکز دانش، نوآوری و تولید و ارائه خدمات تبدیل شده اند و به پیشران های واقعی اقتصاد کشورها،‌منطقه و جهان بدل گردیده اند.

دفتر هبیتات سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ سهم شهرها در GDP جهان را ۸۰ درصد عنوان کرده به نحوی که ۲ هزار شهر بزرگ به تنها ۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را از آن خود کرده اند و  همین گزارش تاکید  می کند که سهم شهرها در GDP بیش از سهم جمعیتی آنهاست. برای مثال پاریس با ۱۶.۲ درصد جمعیت سهم ۲۶.۶ درصدی در تولید ناخالص داخلی را دارد.
با توجه به ساختارهای مدیریت شهری در ایران تا حد بسیاری از وظایف اقتصادی در حوزه شهری در اختیار دولت است و نمی توان نسبت مشخصی بین رشد اقتصادی در تهران و عملکرد مدیریت شهری ارائه کرد. با این حال با توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی، مدیریت شهری این ظرفیت را دارد تا بسترهای توسعه اقتصادی از جمله ترویج کارآفرینی را در دستور کار قرار دهد.

تهران در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار یعنی حدود ۲۰ درصد از  GDPکشور را در اختیار خود داشته است و عملا پایتخت تجاری ایران به حساب می اید. از سوی دیگر ۱۰ درصد افزایش در کارآفرینی شهری بعد از ۱۰ سال می تواند موجب رشد ۱.۵ درصدی اشتغال همان شهر شود و تا ۳.۵ درصد نیز درآمد شهر را ارتقا دهد. با این حساب کوچکترین اقدامی در حوزه مدیریت شهری تهران یا سایر کلان شهرها در زمینه حمایت از کارآفرینی تا حد زیادی می تواند منجر به خلق ثروت گردد.
یکی از بنیادی ترین اصول توسعه تاکید بر سرمایه های اجتماعی (Social capital)  است. نگاهی به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سایر اسناد بالادستی نیز نشان می دهد مسیر رشد و توسعه اقتصاد ایران مبتنی بر حضور پررنگ مردم ترسیم شده است.

در بند اول از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری آمده است:

« تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط. »
با این حال باید در نظر داشت بسترسازی برای حضور فعال و مشارکت موثر مردم در امور اقتصادی شهرها نیازمند یک نگاه علمی و جامع است و این هدف صرفا با شعار محقق نمی گردد. برای مثال نمی توان انتظار داشت از خانواده ای که تمام پس انداز سالانه وی به ۱۰ میلیون تومان نمی رسد در تامین مالی پروژه های شهری حضور داشته باشد. با این حال می توان با ساماندهی بازار تأمین سرمایه اعم از بانک ها و بورس از سرمایه های خرد مردم مگاپروژه هایی در راستای ارتقای کیفیت زیست شهروندی ساخت.

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE