https://shahrvaeghtesad.ir

اخبار اقتصادیموفقیت شهر در گرو رعایت کردن اصول اقتصاد شهری
شناسه خبر :1702
دوشنبه, 9 سپتامبر 2019
2121 بازدید
پ

زمانی که اصول اقتصاد شهری رعایت شود، همه جنبه ها را موفق خواهیم دید و بالعکس هر کجا قواعد اقتصاد شهری را رعایت نکردیم متحمل ضربه‌های سنگینی شده‌ایم.


استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: زمانی که اصول اقتصاد شهری رعایت شود، همه جنبه ها را موفق خواهیم دید و بالعکس هر کجا قواعد اقتصاد شهری را رعایت نکردیم متحمل ضربه‌های سنگینی شده‌ایم.

بابک صفاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اقتصاد شهری زیر مجموعه های متعددی دارد که حمل و نقل و مسکن از جمله مهمترین زیر مجموعه‌های اقتصاد شهری بشمار می‌روند و باید مورد برسی قرار گیرند.

وی ادامه داد: تمام اقداماتی که محل وقوع آنها در شهر است اقتصاد شهری را در بر می‌گیرند، برای مثال در حوزه حمل و نقل، بحث ترافیک شهری را داریم و خیابان ها کالاهایی هستند که در حوزه حمل و نقل اقتصاد شهری عرضه می شوند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با مطرح کردن سوالاتی مبنی بر چگونگی ایجاد ترافیک تصریح کرد: سوال اساسی این است که چرا حمل و نقل شخصی طرفداران زیادی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شما به دلیل پرداخت نکردن هزینه‌های واقعی از خودرو شخصی استفاده می‌کنید هزینه بنزین واقعی، هزینه ایجاد آلودگی و همه این مسائل باید مهم واقع شوند تا مسئله ترافیک رفع و درمان‌های اقتصادی بکار گرفته شوند.

صفاری ساخت پارکینگ در محدود‌ه‌های مرکزی شهر را منع کرد و گفت: زمانی که شما به ایجاد پارکینگ در کنار میدان نقش جهان می پردازید در واقع هزینه های یک شخص که با خودروی شخصی وارد نقاط مرکزی شهر می شود را کاهش و باعث افزایش تراکم ترافیک در شهر شده‌اید‌.

وی با مقایسه قیمت پارکینگ در کشورهای پیشرفته و ایران تاکید کرد: چیزی که مضر است و حال شهر را خراب می‌کند و اثرات سوء برای جامعه دارد باید از طریق ساختار دولت کنترل شود، قیمت تمام شده پارکینگ در یک کشور پیشرفته بسیار  با کشور ما متفاوت است و باید گفت هزینه های کم پارکینگ در شهر موجب افزایش خودروهای شخصی در شهر شده‌ است.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان استفاده از الگو‌های مناسب را یادآوری کرد و گفت:  باید در یک الگوی اقتصادی مناسب تصمیم گیری کنیم تا کمترین هزینه اجتماعی ایجاد شود و زمانی که اصول اولیه علم اقتصاد را پذیرفتیم مشکلات شهری حل شدنی خواهد بود. 

صفاری قیمت‌های مالیات را تماما غیر منطقی دانست و تصریح کرد: حوزه تامین مالیه شهرداری ها بابت یک آپارتمان صد متری عوارضی معادل ۱۰ هزار تومان تعین کرده‌است، با این هزینه زباله‌ها را جمع و فضای سبز را آبیاری می کنند در حالی که عدد ۱۰ هزار تومان کاملا غیر منطقی است.

وی افزود: شهرداری بابت خدماتی که به شهروندان ارائه می دهد باید هزینه های اصلی را دریافت کند، چرا شورای شهر حاضر نیست به خاطر خدمات قیمت واقعی را دریافت کند؟ در جواب این سوال باید گفت اصول حاکم بر تعین قیمت ها اصول اقتصادی نیست بلکه آنان ملاحظات سیاسی خود را دارند که اگر قیمت ها کاهش داده شد رای می آورند یا خیر؟ 

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان رکود را چالش اصلی شهرداری‌ها خواند و اظهار کرد: زمانی که به رکود ساخت و ساز می‌رسیم شهرداری در چالش بودجه قرار می گیرد، چراکه اکثر هزینه های شهرداری از این طریق تامین می شود و این اقدام کاملا اشتباه است.

صفاری موفقیت یک شهر را در گرو رعایت کردن اصول اقتصاد شهری دانست و خاطر‌نشان کرد: زمانی که اصول اقتصاد شهری رعایت شد، همه جنبه ها را موفق خواهیم دید و بالعکس هر کجا قواعد اقتصاد شهری را رعایت نکردیم متحمل ضربه های سنگینی شده‌ایم. باید بپذیریم برای تصمیم گیری‌هایی که برای شهر انجام می‌دهیم اقتصاد را در اولویت قرار دهیم.

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE