https://shahrvaeghtesad.ir

اخبار اقتصادیچرا بازار سرمایه ایران اعوجاج دارد؟! مسبب ریزش ها و رشد شارپی چیست؟
شناسه خبر :2120
شنبه, 19 دسامبر 2020
1119 بازدید
پ

عسكري ماراني شيوه غلط بازارگرداني انحصاري با منابعي كه از ناشر گرفته مي شود، عدم نظارت نهاد ناظر، قيمت گذاري دستوري و شايعاتي كه منشا آن تالار بورس تهران است و كل بازار را تحت تاثير قرار مي دهد، دليل اصلاح سنگين چند روز اخير شاخص كل و قرمزپوشي بورس تهران دانست.


عسكري ماراني شيوه غلط بازارگرداني انحصاري با منابعي كه از ناشر گرفته مي شود، عدم نظارت نهاد ناظر، قيمت گذاري دستوري و شايعاتي كه منشا آن تالار بورس تهران است و كل بازار را تحت تاثير قرار مي دهد، دليل اصلاح سنگين چند روز اخير شاخص كل و قرمزپوشي بورس تهران دانست.

به گزارش بورس تابناك، طي چند روز اخير و پس از اصلاح برخي نقدها در خصوص عملكرد بازارگردان ها مطرح شده در اين خصوص و وضعيت بازار گفت و گويي با علي رضا عسكري ماراني از پيشكسوتان بازار سرمايه داشته ايم كه در ذيل مي خوانيد.

علي رضا عسكري ماراني در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناك گفت: بازارگردانی با این روش که توسط دو تا سه کارگزار به صورت انحصاري انجام شود، عاقبتي جز آنچه طي روزهاي اخير مشاهد كرديم براي بازارنخواهد داشت، آنچه به اسم بازارگرداني در بورس شاهد آن هستيم یعنی افرادی به طور انحصاري با منابعی که ناشر به آنها داده کار درستی نیست، بازارگردان کردن توسط صندوق‌های که منابع آن ها را ناشرتامين كند و انحصار در بازارگردانی توسط اشخاصی که خودشان ذينفع هستند کاملا اشتباه و وضعیت و شرايط چند روز اخیر بازار نیز نشان دهنده این مطلب بود و نقدهاي كه در اين خصوص مطرح مي شود، كاملا درست است.

وي با تاكيد براينكه بعد از شروع فعاليت بازار گردان ها سازمان بورس نظارتي و كنترل جدي برعملكرد آنها نداشته و اينكه مفهوم بازارگرداني محدود به خريد يا فروش تعدادی سهم شود،غلط است،خاطر نشان كرد: به عنوان مثال یکی از نمادهای بنیادی بازار چند روز گذشته با حدود ۱۶ درصد مثبت بازگشايي و روزهای بعد منفی مي شود، دلیل این موضوع ژست بازارگردانی توسط کارگزار انحصارطلب بوده و سازمان هم نظارتی ندارد و نقدهایی که به عملکرد بازارگردان ها می شود، با اين شرايط كاملا درست و بجا است. 

بازار سرمایه

ماراني با بيان اينكه طي چند روز گذشته بازاراز نقدشوندگی خارج شده، افزود: در شرایط کنونی بازار، تحلیل و بررسي معنایی ندارد، بازارگردان ها سليقه اي عمل مي كنند و گاهي شاهد رقابت منفی آنها با همديگر و در مواقعي شاهد هم صدایی و هم‌آوایی آنها در برخي نمادها هستيم و بازار نيز با آنها همراه مي شود.

وي با تاكيد براينكه چنانچه دولت بخواد تا پایان امسال و همچنين سال آینده حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان سهام به مردم بفروشد، بايد اعتماد مردم را جلب كند، ادامه داد: براي اعتمادسازي چند اتفاق جدی باید رخ دهد.

ماراني تصريح كرد: نخست اينكه t+0, t+1 بايد حذف شود، بازارگردانی باید منطق داشته باشد و در اختيار کارگزار انحصاری نباشد، همچنين سهامدار عمده اي كه قصد خرید و فروش دارند بايد قبل ازهر گونه اقدامي آن را افشا کنند، بعد از انجام عمليات افشاي آن كارايي و سودمندي براي بازار ندارد ليكن شاهد آن هستيم كه علي رغم آگاهي و علم سهامداران عمده به این دستورالعمل، به آن عمل نمی کنند چرا که انتفاع برخی افراد در اين گونه معاملات است.

وي با بيان اينكه از نظر بنيادي الان وضعیت صورت‌های مالی عمده شرکت‌ها مطلوب است گفت بازار از نظر بنیادی مشکلی وجود ندارد.

ماراني با بيان اينكه تداوم اين شرايط به مردم آسیب میزند، گفت : مردم در این چند روززيان دیده‌اند، شهریور و مهر زيان متحمل شده اند، چگونه ممكن است سهمی بازارگردان داشته باشد در نيمه دوم معاملات يك روز مثبت و صف خريد باشد و فردا شاهد صف فروش در آن نمادها باشيم، این یعنی نظارت بر بازار گردان و سهامدار عمده وجود ندارد.

وي تاكيد كرد: یکی از مشكلاتي که ما الان با آن مواجه هستیم تالاربورس تهران است که از آنجا اخبار کذب منتشر می شود، شایعات بی‌اساسي كه به کل بازار کشیده می شود و خوراك و دليل تكنيكاليست هاي که دنبال افت بازار هستند، را فراهم مي كند.

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE