https://shahrvaeghtesad.ir

اخبار اقتصادیاقتصاد ایران سال ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟ / چند سناریو اقتصادی در دوره بایدن
شناسه خبر :2684
یکشنبه, 10 ژانویه 2021
669 بازدید
پ

به گزارش تجارت‌نیوز، طی روزهای اخیر خبرهای امیدبخشی در خصوص درمان بیماری کرونا و تولید واکسن آن شنیده شده که می‌تواند به اقتصاد کشورهای جهان کمک کند. سایه تهدیدات ترامپ با شکست در انتخابات آمریکا تا حدی کمتر شده، بایدن نیز اعلام کرده ممکن است به برجام بر‌گردد. خوش‌بینی‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز […]


به گزارش تجارت‌نیوز، طی روزهای اخیر خبرهای امیدبخشی در خصوص درمان بیماری کرونا و تولید واکسن آن شنیده شده که می‌تواند به اقتصاد کشورهای جهان کمک کند.

سایه تهدیدات ترامپ با شکست در انتخابات آمریکا تا حدی کمتر شده، بایدن نیز اعلام کرده ممکن است به برجام بر‌گردد. خوش‌بینی‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز در خصوص آینده اقتصاد ایران وجود دارد.

انجمن اقتصاددانان ایران

با توجه به نشانه‌های امیدوارکننده‌ای که گفته شد آیا سال بعد اقتصاد ایران احیا می‌شود؟

یک اقتصاددان معتقد است که بدون اتفاقات غیرمترقبه مثبت یا منفی، اگر شرایط فعلی اقتصاد تا اسفند ماه ادامه پیدا کند، در انتهای سال نقدینگی به ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و رشد اقتصادی نیز منفی ۳٫۵ درصد می‌شود. این دو فاکتور تورم بالا را به دنبال دارد که رقم آن بیش از ۵۰ درصد است.

پیمان مولوی به تجارت‌نیوز گفت: این وضعیت نقدنیگی، تورم و رشد اقتصادی در تمام بازارها خودش را نشان می‌دهد، نقدینگی که بین بازارها در حال حرکت است الزاما توزیع نرمالی ندارد. اما در نهایت اتفاقاتی که در سال ۹۹ برای بازارها رخ داد در سال بعد نیز با کف تورم ۵۰ درصد تکرار می‌شود.

دو سناریو برای اقتصاد ایران

او برای اقتصاد کشور در دوره ریاست‌جمهوری بایدن در آمریکا، دو سناریو را متصور شده است.

در اولین و خوشبینانه‌ترین سناریویی که این اقتصاددان عنوان کرده، اگر بایدن به برجام برگردد، پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و فروش نفت سرعت بگیرد، رشد بالای پس از برجام دوباره تکرار شود، اما نقدینگی سرجای خودش هست اما شاهد واردات کالا خواهیم بود.

به گفته پیمان مولوی، سناریو دوم این است که کشور با آمدن بایدن تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ با دوره تعلیق روبه‌رو شود.

او می‌گوید: در این دوره از یک سو با افزایش نقدنیگی و رشد منفی اقتصادی روبه‌رو هستیم، از سوی دیگر اگر درآمدها اضافه نشود و همین روند ادامه پیدا کند نمی‌توانیم امیدوار باشیم که اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ به مسیر بهبود برگردد. شرایط کرونایی و نحوه مدیریت آن نیز وجود دارد که شرایط را تشدید می‌کند.

آنطور که مولوی عنوان می‌کند، اگر در این دوره نشانه‌هایی از مذاکره به جامعه اقتصادی داده شود، با این که نقدینگی وجود دارد انتظارات تورمی را تعدیل می‌کند ولی چون اقتصاد نمی‌چرخد مردم تاثیر آن را نمی‌بینند. این موضوع باعث می‌شود که بازارها متلاطم شود.

اقتصاد ایران چطور جان می‌گیرد؟

این اقتصاددان می‌گوید که اگر تا سال ۱۴۰۶ متوسط رشد اقتصادی هشت درصد را در سال داشته باشیم، تازه به سال ۱۳۹۱ می‌رسیم، لاجرم باید به سمت رشدهای بالا و ممتد برویم که هم قدرت خرید ایرانیان بالا ببرود و هم اقتصاد کشور جانی بگیرد. در این شرایط همه‌ی رقبای ایران در منطقه جلوتر رفته‌اند.

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE