https://shahrvaeghtesad.ir

اخبار اقتصادیاقتصاد شهرداری ها و عدم توجه به توسعه سرمایه های انسانی
شناسه خبر :1754
یکشنبه, 24 نوامبر 2019
1957 بازدید
پ

سوال اصلی در این نوشتار این است که چرا با وجود افزایش تقاضا به خدمات و فعالیت های شهرداریها، اقتصاد شهرداریها روز به روز ضعیف تر گردیده است؟!


هر چند تولید ناخالص ملی کشور به دلیل تحریم ها و کاهش فروش نفت و عدم توجه جدی به توسعه صادرات غیر نفتی به شدت کاهش یافته است ولیکن شهرداریهای کشور به دلیل ماهیت خدماتی و تجاری خود خارج از ضربات سهمگین تحریم های خارجی قرار دارد.

اقتصاد شهرداریها به عوامل گوناگون بستگی دارد از جمله تقاضای مسکونی، تقاضای توسعه فضای سبز، تقاضای گردشگری شهری و تقاضاهایی نظیر تجاری و نظایر آنها.

اما امروزه اقتصاد شهرداریها به دلیل خودگرانی و عدم تقاضای سرمایه گذاری و فقدان درآمدهای پایدار به شدت هم در حوزه بودجه عمرانی دچار چالش عظیم است و هم در تامین بودجه و حقوق دستمزد نیروی انسانی و به عبارتی در بسیاری از اوقات شهرداریها تلاش می کنند تا بودجه جاری خود را تأمین کنند.

اما اگر توسعه شهری متناسب با توسعه سرمایه گذاری شهری و به عبارت بهتر متناسب با توعه اقتصاد شهرداری تباشد ما روز به روز شاهد افت کیفیت و کمیت خدمات شهری در شهرها خواهیم بود.

به عبارت دیگر سوال اصلی این است که چرا با وجود افزایش تقاضا به فعالیت های شهرداریها، اقتصاد شهرداریها روز به روز ضعیف تر گردیده است؟!

یکی از عمده ترین مشکلات در این زمینه عدم توجه به توسعه نیروی انسانی در شهرداریهاست. به عبارت بهتر در حالی که هر سال به جمعیت نیروی انسانی شاغل در شهرداریها افزوده می شود لیکن کارآمدی و اثربخشی نیروی انسانی در شهرداریها روز به روز ضعیف تر و ضعیف تر می گردد.

نتایج مطالعات میدانی نشان می دهد شهرداریها و شوراهای اسلامی شهر در زمینه توسعه سرمایه انسانی خود فعالیت قابل قبول و در حد انتظاری از خود بروز نمی دهند.

با اینکه شهرداریها سال به سال به افزایش نیروی انسانی خود اقدام می نمایند ولیکن متاسفانه این افزایش نیرو در حوزه اقتصاد شهرداریها اتفاق نمی افتد. بنابراین سوال اصلی در این نوشتار این است که چرا توسعه نیروی انسانی در شهرداریها در راستای افزایش توان رقابت پذیری اقتصاد شهرداریها اتفاق نمی افتد؟ چرا بی توجهی به سرمایه انسانی در شهرداریها به شکل نهادینه شده ای صورت می گیرد؟

با اینکه تقاضای مردم به خدمات شهرداری افزایش می یابد و با اینکه شهرداریها خدمات خود را در قبال دریافت هزینه انجام می دهند و درآمدزایی می تواند اتفاق بیفتد این بی توجهی و قصور یا تقصیر ناشی از چیست؟

در کجای دنیا یک فرد متخصص با دریافت حقوقی اندک برای یک سازمان یا بنگاه اقتصادی ارزش افزده چند صد برابری ایجاد می کند؟

چرا در شهرداریها نیروی انسانی متخصص در حوزه سرمایه گذاری و اقتصاد شهری وجود ندارد و اگر هم وجود دارد در حوزه تخصصی خود فعال نیست؟ چرا می بایست ناکارآمدی شهرداریها بر دوش شهروندان اینقدر سنگینی کند؟

به راستی دولت یا شورای اسلامی شهرها در این زمینه چه مسئولیت هایی دارند؟ منافع چه گروههایی با تضعیف نیروی انسانی شهرداریها تامین می گردد؟ شهروندان در این زمینه چه مسئولیت هایی دارند؟

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE