https://shahrvaeghtesad.ir

آذربايجان شرقيچالش ها و اقدامات پیش روی مهندس عباس رنجبر ۵۷ مین شهردار کلانشهر تبریز
شناسه خبر :3029
دوشنبه, 6 سپتامبر 2021
987 بازدید
پ

همانطور که از ماهها قبل، با انجام یک آینده پژوهی، پیش بینی کرده بودم که شهردار تبریز چه کسی خواهد شد، هفته پیش گذشته این پیش بینی به واقعیت تبدیل شد و مهندس عباس رنجبر به عنوان پنجاه و هفتمین شهردار کلانشهر تبریز انتخاب شدند. گزینه های زیادی برای کاندیداتوری شهرداری تبریز مطرح شده بودند […]


همانطور که از ماهها قبل، با انجام یک آینده پژوهی، پیش بینی کرده بودم که شهردار تبریز چه کسی خواهد شد، هفته پیش گذشته این پیش بینی به واقعیت تبدیل شد و مهندس عباس رنجبر به عنوان پنجاه و هفتمین شهردار کلانشهر تبریز انتخاب شدند.

گزینه های زیادی برای کاندیداتوری شهرداری تبریز مطرح شده بودند که از میان آنها، هشت نفر به مرحله یک هشتم راه یافتند. در نیمه نهایی آقایان حمید منجم و مظفر سلیمانی و عباس رنجیر حضور یافتند که در نهایت آقای مهندس عباس رنجبر توانست رای هفت نفر از اعضای کاندیدها را به خود جلب کند. هرچند انتظار می رفت حداقل ۹ رای به ایشان داده شود ولی متاسفانه آقایان علی نوای باغبان و برگی به مظفر سلیمانی رای دادند و از این انتخاب شایسته دور ماندند اما امید می رود که با بازگشت به خرد جمعی در جمع حامیان آقای عباس رنجبر به عنوان شهردار جدید ظاهر بشوند.

عباس رنجبر

اگراز مباحث انتخاب شهردار، خیلی زود بخواهیم عبور کنیم باید مباحث پیش روی شهردار جدید تبریز را -که از پیشکسوتان مجموعه سازمان شهرداری می باشند، بیشتر موشکافی کنیم تا موفقیت های توسعه شهری تبریز بیش از پیش روزافزون و قابل حصول گردند.

الف) کاربردهای اقتصاد در مجموعه شهرداری تبریز مقوله مغفول مانده است. هیچ پروژه ای یا اقدامی در شهرداری تبریز بر اساس علم اقتصاد و توانمندیهایش برنامه ریزی و اجرا نمی گردد. با اینکه معاونت اقتصادی در ساختار سازمانی شهرداری تبریز تعریف شده است اما علم و بینش اقتصادی در ساختار مدیریت منابع آن دیده نمی شود.

ب) نیروی انسانی بسیار قوی و توانمندی در شهرداری تبریز وجود دارد ولیکن مدیران ناکاربلد و رانتی که بعضاً سازمانهای تخصصی را با کارهای غیرتخصصی و کج فهمی های خودشان اداره می کنند، نمی توانند از این نیروی عظیم بخوبی استفاده کنند و انتظار می رود آقای عباس رنجبر که در بکارگیری نیروهای کارآمد که مهارت ویژه ای هم در این خصوص دارند از این ظرفیت ها و فرصت ها بخوبی استفاده کنند. در شرایط فعلی نیروی انسانی سازمان شهرداری یک تهدید برای سازمان شهرداری تبریز و به تبع آن برای توسعه شهری تبریز تلقی می شود ولیکن ایشان می توانند این تهدید را به فرصتی بزرگ تبدیل کنند.

بر اساس مطالعات راهبردی و اسناد بالا دستی، تبریز هاب ایران و هاب منطقه است. شهرداری تبریز نیز به عنوان فعال ترین مجموعه اقتصادی، فنی، عمرانی و خدماتی شمال غرب تبریز می تواند از قابلیت ها و فرصت های خود برای بهبود توسعه شهری تبریز و رونق اقتصاد شهری و منطقه ای بهره برداری نماید. بازتعریف این نقش در سازمان شهرداری تبریز توسط شهردار جدید تبریز که زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس بوده اند، می توانند در تبدیل تهدیدها به فرصتها و تبدیل ضعف ها به قابلیت ها بسیار موثرعمل نمایند و می توان شاهد رشد و شکوفایی دوباره این کلانشهر باشیم.

از جمله مشکلات و مسائل شهری تبریز مقوله حاشیه نشینی و مدیریت و بهسازی سکونتگاههای غیر رسمی یا بافت فرسوده می باشد. با اینکه مدیریت اسبق شهرداری تبریز در سالهای قبل با تاسیس شرکت عمران و توسعه آذربایجان سعی کرده بودند به این نیاز پاسخ دهند متاسفانه عدم توجه به این مجموعه و بروز مشکلات مدیریتی و مالی و اقتصادی در آن، کارایی در حوزه حاشیه نشینی و بافت فرسوده به حداقل رسانده است. لازم هست که با ایجاد یک شرکت سهامی عام یا چندین شرکت در این زمینه به یک اقدام بزرگ دست زد و امیدواریم که شهردار محترم و جدید تبریز در این زمینه اقدامات ارزشمندی را انجام دهند.

شاهگلی و ائل گولی

توسعه شهری نیازمند سرمایه گذاری و مدیریت بهینه منابع می باشد. سازمان فراموش شده سرمایه گذاری شهرداری تبریز می بایست سکاندار این امر خطیر باشد که متاسفانه با مدیریت ناکارآمد و ضعیف مجموعه شهرداری و بی توجهی به آن، به گوشه رینگ توسعه شهری رانده شده است. هرچند شهرداری تبریز داراییهای فراوانی دارد ولیکن اگر توام با ورود سرمایه های جدید به شهر تبریز و مجموعه اقتصاد شهری تبریز نباشد اثرگذاری و توجیه اقتصادی بسیاری از فعالیت ها از جمله زندگی در شهر تبریز از بین خواهد رفت که انتظار می رود اعضای محترم شورای اسلامی شهر تبریز و مدیریت سیاسی و اجرایی استانی با حمایت های خود از شهردار جدید به این شکاف عظیم پایان دهند.

در پایان ضمن تبریک مجدد به اعضای محترم شورای اسلامی شهر تبریز که با انتخاب شایسته و مبتنی بر ارزیابی های مادی و معنوی از بین کاندیداهای محترم شهرداری تبریز، آقای مهندس عباس رنجبر را انتخاب نمودند برای ایشان نیز توفیق خدمت روزافزون و عاقبت بخیری و صحت و سلامت آزرومندم.

حمید عباسی شکوهی

مهندس پایه یک شهرسازی و کارشناس اقتصاد شهری و شهرداریها

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE