https://shahrvaeghtesad.ir

اخبار اقتصادیموانع توسعه بازار سرمایه در ایران
شناسه خبر :1835
پنج‌شنبه, 3 سپتامبر 2020
915 بازدید
پ

دولتی بودن و عدم کنترل صحیح و بهنگام مشارکت کنندگان و ذینفعان بازار سرمایه در ایران، سبب شکل گیری نااطمینانی در این بازار گردیده است.


بازارهای مالی ترکیبی از بازار پولی (بانکها) ، بازار سرمایه (بورس و اوراق بهادار، شرکتهای تامین سرمایه و صندوق های بازنشستگی) و بازار اطمینان (بیمه ها) می باشد.

در اغلب کشورهای توسعه یافته این بازارها با تناسب نسبتاً قابل قبولی مشغول فعالیت می باشد ولیکن در برخی کشورهای توسعه یافته و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه معمولاً بازار پولی یا همان بازار بانکی و حتی بین بانکی به تامین مالی بنگاههای اقتصادی می پردازند که آثار گوناگونی براقتصادهای آن کشورها داشته است.

در کشور ایران نیز از قبل از انقلاب اسلامی، بانکها عمده ترین وظیفه تامین مالی بنگاهها را عهده دار بوده است و متاسفانه در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این امر تشدید یافته و متمرکزتر گردیده است. تحقیقات و یافته های زیادی وجود دارد که نشان می دهد این بازار در تخصیص بهینه و تامین مالی مناسب بنگاههای اقتصادی بسیار کند، ناکارا و پر هزینه ظاهر شده است. با اینکه بسیاری از این بانکها، خصوصی یا خصولتی گردیده اند و لیکن تمرکز و تهرانیه شدن مدیریت کلان این بانکها و ناتوانی بانک مرکزی در نظارت کامل و صحیح بر آنها مشکلات بسیار زیادی را بر دولت و مردم وارد کرده است.

حال سوال اصلی این نوشتار چنین است که وضعیت بازار سرمایه در ایران چگونه است؟ بازار سرمایه چرا در تامین مالی شرکتها و بنگاههای اقتصادی مثل بانکها ظاهر نشده اند؟َ!

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE