https://shahrvaeghtesad.ir

اقتصاد شهریتاثیر چشم انداز و فضای سبز شهری در ارزش اقتصادی املاک شهر
شناسه خبر :1176
چهارشنبه, 17 جولای 2019
1247 بازدید
پ

نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان میدهد کمیت و کیفیت فضای سبز شهری بر ازرش گذاری قیمت املاک در مناطق مختلف شهر تاثیر گذار بوده است.


رشد روزافزون شهرنشینی و توسعه سریع شهرها سبب تبدیل بسیاری از فضاهای سبز به سازههای ساختمانی و تخریب بیرویه اکوسیستم طبیعی شده است. فضای سبز با کارکردهای اکولوژیک، اجتماعی و اقتصادی که دارد نقش بسزایی را در بهبود کیفیت زندگی در شهرها و دستیابی به شهر پایدار ایفا میکند. میزان فضای سبز شهری یکی از مهمترین معیارها در رفاه شهروندان است. فضاهای سبز شهری خدمات مصرفی مستقیم و غیر مستقیم همچون تفرج، تصفیه هوا، کاهش آلودگی صوتی و خدمات غیر مصرفی (ارزش وجودی) بیشماری را ارائه میدهد که در بازارهای رسمی و غیررسمی مبادله نمیگردد. بر همین اساس اغلب بنظر میرسد که ارزش اجتماعی- اقتصادی فاکتورهای زیست محیطی به میزان کافی در اولویت بندیهای سیاسی منعکس نشده است. اگر بتوان ارزش اقتصادی فضاهای سبز از طریق تاثیر آن بر قیمت خانه نشان داد، این امر وضعیت فضاهای سبز موجود را در فرآیند تصمیم گیری سیاسی ارتقا می بخشد. اهداف این مطالعه کمی سازی مجموعه ای از متریک های سیمای سرزمین به منظور تخمین و توصیف فضاهای سبز در شهر اصفهان میباشد و همچنین برآورد درجه ای که ارزش املاک و مستغلات باتوجه به کارکردهای اکوسیستمی فضاهای سبز تغییر میکند. در این مطالعه ما با درنظرگرفتن شاخص های الگوی سیمای سرزمین به تعیین تمایل به پرداخت افراد برای ویژگیهای عملکردی فضای سبز در تصمیم گیری برای خرید خانه میپردازیم. این مطالعه در دو منطقه شهرداری (شامل مناطق ۶ و ۳ با بیشترین و کمترین سرانه فضای سبز) در شهر اصفهان تمرکز دارد. در این مطالعه روش ارزشگذاری هدانیک برای تخمین سهم الگوی فضای سبز در قیمت یک خانه استفاده شده است. این ارزش سپس میتواند بمنظور دست یافتن به تمایل به پرداخت حاشیه ای افراد برای فواید اکولوژیک فضاهای سبز مورد استفاده قرار گیرد. 
نرم افزارهای ۱۰ ArcGIS و ۳٫۳ FRAGSTATS برای محاسبه متریکهای سیمای سرزمین شامل NP ( تعداد لکه ها)، PLAND ( درصد سیمای سرزمین )، ED (تراکم حاشیه) مورد استفاده قرار گرفت. اثر دید به فضای سبز و فاصله از پارک، و فاکتور آلودگی صوتی در قیمت هر مترمربع واحدهای مسکونی در مناطق مورد مطالعه تخمین زدهشد. نتایج نشان داد که در مدل هدانیک، برخی از متغیرهای سیمای سرزمین همچون اندازه لکه و تراکم حاشیه از نظر آماری معنی دار بودند. متغیرهای مرتبط با اندازه لکه که دارای علامت مثبت است، اولویت برای فضای سبز بزرگتر را نشان میدهد. تراکم حاشیه نیز که مثبت است، اولویت برای لکه های طبیعی بیشتر و ناهموار را نشان میدهد. در منطقه ۶ با افزایش هر ۱۲ هکتار در مساحت لکه فضای سبز قیمت هر مترمربع واحدهای مسکونی ۱۳۲۲ هزار ریال ، و در منطقه ۳ با افزایش هر هکتار در مساحت فضای سبز قیمت هر مترمربع واحدهای مسکونی ۳۵۲ هزار ریال افزایش مییابد. یافته های این تحقیق میتواند در طراحی و حفظ فضای سبز شهری در شهر اصفهان اجرا شود.

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE