https://shahrvaeghtesad.ir

اخبار اقتصادیچین و اتحادیه اروپا در آستانه توافق بزرگ تجاری، آیا امریکا موافقت خواهد کرد؟
شناسه خبر :2407
جمعه, 1 ژانویه 2021
575 بازدید
پ

خبرگزاری آلمان : ظاهرا پس از سال‌ها رایزنی و چانه‌زنی، چین و اتحادیه اروپا در آستانه امضای توافق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری هستند. این توافق ممکن است در ماه پایانی ریاست دوره‌ای آلمان بر شورای اتحادیه اروپا به امضا برسد. دوره شش ماهه ریاست آلمان بر شورای اتحادیه اروپا کمتر از دو هفته دیگر، در پایان سال […]


خبرگزاری آلمان : ظاهرا پس از سال‌ها رایزنی و چانه‌زنی، چین و اتحادیه اروپا در آستانه امضای توافق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری هستند. این توافق ممکن است در ماه پایانی ریاست دوره‌ای آلمان بر شورای اتحادیه اروپا به امضا برسد. دوره شش ماهه ریاست آلمان بر شورای اتحادیه اروپا کمتر از دو هفته دیگر، در پایان سال جاری میلادی خاتمه می‌یابد. مطابق برخی شواهد به نظر می‌رسد کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چین به زودی امضای یک توافق‌نامه جامع اقتصادی و تجاری را نهایی می‌کنند.

منابع دیپلماتیک در پکن و بروکسل می‌گویند اراده سیاسی برای امضای این توافق‌نامه وجود دارد. در چنین حالتی شرایط رقابتی در بازار چین برای شرکت‌های اروپایی بهبود پیدا می‌کند. از آغاز مذاکرات چین و اتحادیه اروپا بر سر توافق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری، حدود هفت سال می‌گذرد. یک دور از این مذاکرات سپتامبر امسال با حضور رئیس‌جمهوری چین شی جین‌‌پینگ، صدراعظم آلمان آنگلا مرکل، رئیس کمیسیون اروپا اورزولا فون در لاین و رئیس شورای اروپایی شارل میشل به‌صورت کنفرانس ویدئویی برگزار شد. سفیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل روز جمعه به بررسی متن نهایی توافق‌نامه احتمالی پرداختند و وانگ ونبین، یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین می‌گوید مذاکرات وارد فاز نهایی شده است. مطابق گزارش‌ها متن نهایی که قرار است در برگیرنده تمام جنبه‌های حقوقی توافق باشد هنوز به‌طور کامل تدوین نشده است. این توافق زمانی نهایی می‌شود که زدن شعبه در چین و خرید شرکت‌های چینی را برای شرکت‌های اروپایی تسهیل کند. شرکت‌های چینی در حال حاضر طرف اروپایی را برای انتقال دانش و فناورهای پیشرفته تحت فشار قرار می‌دهند. توافق جامع تجاری و اقتصادی قرار است این رویه را محدود کند. پکن همچنین آماده است کمک‌های دولتی به شرکت‌های چینی را محدودتر کند. چین تا کنون در مورد برخی مسائل انعطاف کمی از خود نشان می‌داد و بر دسترسی و حضور شرکت‌های چینی در حوزه‌های زیرساختی نظیر انرژی و شبکه آب‌رسانی شهری تاکید می‌کرد. اتحادیه اروپا تا کنون چنین درخواست‌هایی را رد کرده و استراتژی شرکت‌های چینی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در اروپا را انتقادی‌تر از قبل بررسی می‌کند. ظاهرا رهبری چین در پی مناقشه‌های تجاری طولانی با ایالات‌متحده که با افزایش تعرفه‌های گمرکی و تحریم‌های زیادی همراه بود، آمادگی بیشتری دارد به اتحادیه اروپا با حدود ۴۵۰ میلیون جمعیت روی خوش نشان دهد. چین در سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار از آمریکا جلو افتاد و در جایگاه بزرگ‌ترین شریک تجاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفت. صدراعظم آلمان برای اصلاح مناسبات بازرگانی و اقتصادی با چین بسیار تلاش کرده است. قرار بود در دوره ریاست آلمان بر شورای اتحادیه اروپا سران اتحادیه با رئیس‌جمهوری چین دیدار کنند که این برنامه به خاطر پاندمی کرونا لغو شد. با این همه آلمان به تلاش‌های خود برای امضای توافق‌نامه اقتصادی ادامه داده که ظاهرا موفقیت‌آمیز بوده است. آنگلا مرکل از سال‌ها پیش برای بهبود مناسبات تجاری و اقتصادی با چین تلاش می‌کند. در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به چین است. اتحادیه اروپا، چین را به‌عنوان رقیب اقتصادی و در برخی حوزه‌ها شریک تلقی می‌کند. یکی از موانع و علت‌های طولانی شدن مذاکرات دو طرف، پافشاری اتحادیه اروپا برای جلوگیری از کار اجباری در چین بوده است. گفته می‌شود صدراعظم آلمان در دیدارهای دوجانبه شخصا این موضوع را مطرح کرده است. اتحادیه اروپا تاکید دارد که چین باید پیش از امضای نهایی توافق‌نامه تجاری و اقتصادی استانداردهای سازمان جهانی کار را به رسمیت بشناسد و اجرا کند. پارلمان اروپا نیز برای تایید نهایی توافق‌نامه برای این موضوع اهمیت زیادی قائل است.این مطلب برایم مفید است بلی۹ نفر این پست را پسندیده اند

بر اساس این توافقنامه شرکتهای اروپایی دسترسی بهتری به بازار چین خواهند داشت و همچنین شرایط رقابت را برای آنها بهتر خواهد کرد. مذاکرات درباره این توافق تجاری کمتر از هفت سال پیش (در سال ۲۰۱۴ میلادی) آغاز شد ولی به دلایل متعددی طی این سالها متوقف باقی ماند. تشدید تنش تجاری میان چین و آمریکا در سالهای اخیر باعث شد چین در وضعیت بهتری در ارتباط با اتحادیه اروپا قرار گیرد.

در صورت نهایی شدن توافق میان چین و اتحادیه اروپا، شرکتهای اروپایی دسترسی بهتری به بخش تولید، ساختمان، تبلیغات، حمل و نقل هوایی و همچنین مخابرات چین خواهند داشت. یکی از نکات کلیدی در این توافق درخواست چین برای دسترسی به بازار انرژی اتحادیه اروپا با توجه به حساسیت این موضوع و نگرانی‌های مطرح شده درباره “امنیت ملی” کشورهای اروپایی بوده است.

انتظار می‌رود این توافق به پکن دسترسی به بخش محدودی از صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر، بر مبنای رفتار متقابل را بدهد.

با این قرارداد احتمالا موانع سرمایه‌گذاری در چین برداشته خواهد؛ موانعی نظیر شروط پیشبرد پروژه‌های مشترک تجاری و محدودیتهای مالکیت در بعضی صنایع خاص.

البته برای نهایی شدن این توافق، پارلمان اروپا باید آن را تصویب کند؛ فرآیندی که به نظر نمی‌رسد تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ آغاز شود. کمیسیون اروپا از پیشرفت مذاکرات با چین خبر داد؛ از جمله موضوع حقوق مرتبط با شرایط کاری کارگران در چین. در سالهای اخیر این یکی از موضوعات بسیار جنجال برانگیر بوده, گزارشهایی که حاکی از آن بود که چین تعداد زیادی از مسلمان اویغور را برای کار اجباری در استان سین‌کیانگ این کشور حبس کرده است؛ چین البته این گزارش‌ها را تکذیب کرده است. در توافق احتمالی، از چین خواسته شده تا به قوانین سازمان بین‌المللی کار درباره “کار اجباری” پایبند باشد. این اتفاقات در حالیست که از ماه آینده جو بایدن سکان ریاست جمهوری آمریکا را در دست خواهد گرفت و دونالد ترامپ که در زمان او تنش تجاری میان ایالات متحده و چین شدت یافت، دیگر در قدرت نخواهد بود. اخیرا اتحادیه اروپا استراتژی “ترانس‌آتلانتیک” را منتشر کرد که در آن از ایالات متحده خواسته شده بود با “چالشهای استراتژیک” برآمده از چین مقابله کند.

چین و آمریکا از سال ۲۰۱۸ در جنگ تجاری بوده‌اند؛ در این مدت دولت دونالد ترامپ بسیاری از شرکتهای چینی مرتبط با فن‌آوری را به ظن “تهدید” بودن آنها برای امنیت ملی ایالات متحده هدف قرار داد.

در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) روابط چین با اتحادیه اروپا به دلیل برقراری قوانین امنیتی در هنگ‌کنگ و همچنین “انتشار اطلاعات نادرست” درباره ویروس کووید-۱۹ بسیار شکننده بوده است.

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE