https://shahrvaeghtesad.ir

آذربايجان شرقيشهرهای دوستدار سالمند به بهانه کنگره سالمندی سالم در تبریز
شناسه خبر :3185
پنج‌شنبه, 25 آوریل 2024
84 بازدید
پ

سالمندی سالم یک مسئله چند وجهی اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است. از سال ۲۰۱۹ برای اولین بار جمعیت سالمند نسبت به جمعیت کودکان زیر ۵ سال بسیاری از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفت. امروز سالمندی در ایران یک مشکل بوده و در آینده نزدیک قطعاً یک مسئله […]


سالمندی سالم یک مسئله چند وجهی اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است. از سال ۲۰۱۹ برای اولین بار جمعیت سالمند نسبت به جمعیت کودکان زیر ۵ سال بسیاری از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفت. امروز سالمندی در ایران یک مشکل بوده و در آینده نزدیک قطعاً یک مسئله حاد خواهد بود اگر نتوانیم برای آن برنامه ای جدی و مدون از منظرهای گوناگون داشته باشیم.

دومین کنگره سالمندی سالم که در ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در محل دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار خواهد شد، فرصتی فراهم آورد تا با موضوع سالمندی سالم پای صحبت دست اندرکاران این کنگره بنشینیم و از از جزئیات و آثار و اهداف مد نظر این کتگره باخبر گردیم.

دکتر مهدی فرهودی رئیس پژوهشکده سالمندی کشور به بهانه برگزاری دومین کنگره سالمندی سالم و ششمین نشست پروفسور علوی در تبریز با تاکید بر اهمیت برگزاری این کنگره با اشاره به همت دستگاههای دولتی، عمومی و بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد به کمیت و کیفیت این کنگره اشاره نموده و خبر از حضورهای اساتید برتر جهان در حوزه سالمندی در این کنگره دادند. ایشان همچنین با دعوت از همه بنگاهها و سازمان های دارای مسئولیت اجتماعی مضاعف برای حمایت از این کنگره، به وجود رتبه سوم سالمندی استان آذربایجان شرقی در کشور اشاره اذعان نموده از همه بخش های حاکمیتی و جامعه علمی برای بررسی و برنامه ریزی در این زمینه دعوت به همکاری نمودند.

رئیس پژوهشکده سالمندی دانشکده علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه چندبرابر شدن سرعت رشد جمعیت سالمندی در کشور بسیار نگران کننده است، تصریح کرد: بی‌تردید افزایش جمعیت سالمندی تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در پی خواهد داشت که نیازمند توجه ویژه است؛ این در حالیست که مدیریت تبعات سالمندی، نیازمند عزم عمومی و حاکمیتی است که به نوعی مسئولیت اجتماعی همگانی هم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سعی داریم‌ دانشگاه علوم پزشکی تبریز را اولین عضو اتحادیه بین المللی دانشگاه های دوره سوم زندگی کنیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه رسیدگی به موضوع سالمندی یک‌مار مداخله ای است، در این کنگره سعی داریم خلاهای قانونی موجود را شناسایی و‌ مطرح کنیم تا بین مسئولین کشوری و‌دولتی حساسیت ایجاد کنیم.
فرهودی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز، حامی مادی و معنوی دومین کنگره و وبینار بین المللی سالمندی سالم‌، است، خاطرنشان کرد: سالمندی یک پدیده بسیار فراگیر است که بی شک دامن گیر تمام بشریت است که نیازمن توجه همگانی نسبت به این موضوع است؛ اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید حمایت چندانی از این مرکز پژوهش ها نمی‌شود.
در ادامه خانم دکتر سروین سنایی دبیر پژوهشی کنگره، با اشاره به اعلام فراخوان این کنگره، اظهار نمودند ۵۰۰ نفر شرکت کننده در کنگره ثبت نام اولیه داشتند که از این بین ۴۳۰ مورد خلاصه مقالات، ۶۸ مورد پروپوزال، ۴۹ مورد ایده و ۱۷ مورد تجارب موفق بوده است. این درحالی است که بیشترین ارسال آثار از آذربایجان شرقی بوده اما از شهرها و حتی کشورهای دیگر هم به این کنگره آثار ارسال شده‌ است.

دکتر اکبر عزیزی دبیر اجرایی کنگره نیز با اشاره به ششمین نشست پروفسور “علوی” که یکی از دانشمندان مطرح تبریزی در آمریکا به حضور پرفسور “ولاس” رییس اتحادیه بین المللی دانشگاه های ویژه سالمندان از کشور فرانسه اشاره نمودند که به صورت وبینار در این کنگره سخنرانی خواهند کرد. همچنین مهمان هایی از کشور لهستان، هند، همچنین نماینده سازمان بهداشت جهانی، صندوق سازمان ملل، وزارت بهداشت، تامین اجتماعی، بیمه آتیه سازان حافظ، نماینده سازمان بهزیستی کشور و استان‌های مختلف، مراکز تحقیقاتی سالمندی کشور در این‌کنگره حضور خواهند داشت.

دکتر شکوهی مشاور پژوهشکده سالمندی و نماینده مرکز پژوهش های شورای شهر تبریز با اشاره این مرکز که به عنوان نهاد علمی پژوهشی شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز فعالیت دارد، اظهار داشت که این مرکز تلاش دارد با همکاری پژوهشکده سالمندی و سایر دستگاههای ذیربط در این زمینه ، زیرساخت های کالبدی، فرهنگی و اجتماعی شهر دوستدار سالمند را در تبریز مورد بررسی قرار داده و بر اساس یافته های جدید در این کنگره ضمن حمایت از یافته ها کنگره، به ارتقاء دانش علمی سالمندی سالم و اخذ ایده های نو در این زمینه اقدام نموده ، در خصوص نحوه انتشار آنها در سایر شهرها و مراکز گام های ارزشمندی برنامه ریزی و اجرایی نماید.

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ALLCHANNELS

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE